Journalistik

Er der en journalist gemt i dig?

Profilfaget Journalistisk er et praktisk fag, hvor du selvstændigt og i grupper skal arbejde projektorienteret med journalistik på forskellige platforme

I dette fag handler det først og fremmest om at give dig en indsigt i det journalistiske fag og arbejde. Faget er for dig, som ikke vil sidde på dine hænder. Du elsker at udfordre dig selv, være kreativ, og mest af alt er du nysgerrig. Både i at blive bedre, men også i, hvad der foregår i samfundet omkring dig.

Du vil få et kendskab til de forskellige journalistiske metoder

• Grundlæggende journalistik herunder: Interviewteknik, research, kildehåndtering, journalistiske genrer og presseetik.
  • Sociale medier og versionering af indhold
  • Video og redigering

Gennem arbejdet med forskellige medier lærer du om formidling, og om hvordan du udnytter de forskellige mediers muligheder. Faget giver dig desuden en grundlæggende forståelse for de forskellige mediers magt og platformes funktion – både i et fortids, nutids og fremtidsperspektiv. Undervisningen indebærer besøg på journalistiske redaktioner, oplæg fra personer i mediebranchen, feltarbejde og vidensindsamling uden for skolen.
Jeres produktioner vil blive tænkt ind som en del af skolens markedsføring. Du vil blandt andet være med til at administrere skolens Instagram-profil og producere indhold til skolens Facebook og skolebladet Europosten.