Om efterskolen

Det europæiske fokus er grundstenen

Rejsby Europæiske Efterskole er grundlagt i 1994 som den første profilefterskole i landet, der ikke havde fokus på gymnastik, idræt, musik eller faglige vanskeligheder. I stedet blev efterskolen bygget op omkring et europæisk fokus.

Målet var dengang at skabe en efterskole, hvor man kunne uddanne unge mennesker til at begå sig i en verden, som konstant udvikler sig og bliver mere og mere globaliseret. Det stiller nemlig store krav til den enkeltes forståelse for kulturforskelle og sociale færdigheder.

Et kvart århundrede er gået, siden vi startede, og målet er stadig det samme.

Landsbyen Rejsby og lokalsamfundet

Rejsby Europæiske Efterskole ligger i den lille landsby Rejsby med 269 indbyggere. Rejsby ligger i Tønder Kommune mellem Ribe mod nord og Skærbæk mod syd med cirka ti kilometer til hver by.

Rejsby Europæiske Efterskole er en aktiv del af lokalsamfundet: Et par gange om året afholder vi for eksempel fællesspisning for byens borgere, og vi inviterer lokalsamfundet til arrangementer og højdepunkter i løbet af skoleåret. Derudover faciliterer vi en ugentlig arbejdsdag for byens pensionister.

Naturskønne omgivelser

Rejsby ligger i det naturskønne vadehavsområde. Rejsby Europæiske efterskole ligger et par kilometer fra diget, og flere gange om året tager vi på cykeltur til eksempelvis Rømø eller Mandø og oplever den unikke natur. Efterskolen er placeret i grønne omgivelser med skove og vandløb som nærmeste nabo.

Transport til og fra efterskolen

Uanset, hvor du kommer fra, er det nemt at komme til og fra efterskolen.
Kun 400 meter fra efterskolen ligger Rejsby togstation med forbindelser til hele landet.

Klik her, og planlæg din togtur via rejseplanen.

EfterskoleBussen kører lige til døren

Som elev kan du også tage EfterskoleBussen, der kører fra skolens parkeringsplads hver fredag og tilbage igen søndag hele skoleåret.

Du kan se bussens køreplan og købe billet via app’en Efterskolebussen.’ Det er vigtigt, du køber billetten på din egen mobil, så du kan fremvise den til chaufføren i bussen.

Hvis du oplever problemer med app’en, skal du kontakte Centrum Turist, der står bag EfterskoleBussen.

Bygningerne før år 1994

Oprindeligt var efterskolens hovedbygning en landsbyskole. I årenes løb er bygningerne blevet renoveret, og der er blevet bygget til og om af flere omgange. Både elevværelser, fællesområder – inde og ude – og klasseværelser står i dag helt skarpe og nyrenoverede.