Kost

Fem facts om kost og måltider på Rejsby

1. Eleverne spiser samlet til de tre hovedmåltider i efterskolens spisesal
  2. Der serveres mad seks gange om dagen: Morgenmad, formiddagsmad, frokost, eftermiddagsmad, aftensmad og aftenkaffe
  3. Der serveres altid varm frokost og kold buffet med få varme retter til aftensmad
  4. Bæredygtige og lokale råvarer prioriteres højt
  5. Hver uge er tre elever i “køkkentjans”, hvor de fritaget for undervisningen og i stedet hjælper til i køkkenet med madlavning og rengøring

Kost og bæredygtighed på Rejsby

Bæredygtighed og nedbringelse af madspild fylder meget på Rejsby Europæiske Efterskole.

“Jeg har fokus på bæredygtighed, og vi laver alt fra bunden,” siger Claus Bogh Christensen, køkkenleder på Rejsby Europæiske Efterskole.

Lokale råvarer og kort transporttid

For Claus Bogh Christensen er det vigtigt at lave mad fra bunden og give eleverne varierede smagsoplevelser, der udfordrer dem.

Vi stiller ikke bare en dunk yoghurt på bordet til morgenmad. Vi laver maden fra bunden, så eleverne smager noget forskelligt,” siger Claus Bogh Christensen.

I stedet for at få leveret fødevarer fra flere producenter, har Claus valgt at samarbejde med en lokal virksomhed, AB Catering Ribe.

“Det er vigtigt for os at handle lokalt og sætte fokus på madspild,” siger Claus Bogh Christensen.

De unge er motivationen

Motivationen for det øgede fokus på bæredytighed skal ifølge Claus Bogh Christensen findes i, at vi er en efterskole.

Her er en masse unge mennesker. De er fremtiden, og vi vil gerne inspirere dem til også at tænke på miljøet. Det er jo i høj grad deres fremtid, det handler om,” siger han.

En af de helt store syndere i bæredygtighedssnakken er kødproduktion. Derfor vil køkkenet på Rejsby Europæiske Efterskole også fremadrettet nedsætte kødmængderne i retterne.

Køkkentjans

Hver uge er tre elever fritaget fra den almindelige undervisning for at være i køkkentjans. Her indgår de som en del af køkkenpersonalet og assisterer med madlavning og rengøring i køkkenet og spisesalen.

Formålet med køkkentjansen er at give vores elever øget viden om mad, måltider og sund kost. Derudover lærer de grundlæggende køkkenfærdigheder, som de i høj grad kan bruge på deres videre færd.

Alle elever vil i løbet af efterskoleåret have været en uge i køkkentjans.

Skoleordning for frugt og grønt

Rejsby Europæiske Efterskole får tilskud til frugt og grønt fra EU’s skoleordning, der skal sikre skoleelever bedre adgang til frugt og grønt samt magre mælkeprodukter.

Formålet med skoleordningen er at fremme sunde kostvaner blandt børn og unge og at styrke børns og unges adgang til sunde produkter.