Fire rejser

Alle rejser er inkluderet i prisen

Et skoleår på Rejsby Europæiske Efterskole byder på hele fire udlandsrejser, som er obligatoriske for alle, da de er en del af udnervisningen.

På Rejsby Europæiske Efterskole er alt inkluderet i prisen, når skoleåret går i gang. Det betyder, at der ikke vil være merbetaling forbundet med rejserne, udvekslingerne og andre arrangementer.

Fire årlige rejser

Formålet med vores fire rejser rundt i Europa er at øge dit kendskab til andre lande og kulturer samt øge din sprogforståelse

Første rejse: EU-Rejse

Den første rejse er i slutningen af september, hvor alle elever tager bussen til EU-hovedstæderne Bruxelles og Strasbourg. Rejsen er koblet sammen med undervisning i faget EU-samfundsfag, og du skal blandt andet besøge forskellige EU-institutioner og møde politikere. Ud over det samfundsfaglige fokus, handler turen om at dyrke og styrke fællesskabet.

Anden rejse: Profilfagstur til Berlin

Årets anden rejse tager vi bussen til Berlin. Vi bor på et hostel midt i byen. Du vil både lave aktiviteter sammen med dit profilfagshold og sammen med de andre elever på tværs af klasser. Vi besøger museer, udforsker byen og mødes med lokale, der kan fortælle om byens historie.

Tredje rejse: Skitur til Sverige

Den tredje rejse er en aktivitetsrejse for alle elever, og formålet med turen er at knytte jer sammen som elevhold, dyrke fællesskabet og få en masse fælles oplevelser. De sidste par år har vi taget på ski i Sverige, men turen kan også gå andre steder hen. Uanset rejsemålet vil du og dine kammerater få presset jeres grænser og blive udfordret på forskellig vis.

Fjerde rejse: Udveksling, hvor du bor privat

Fjerde og sidste rejse ligger i april og er en udvekslingsrejse, hvor du bor privat ved en jævnaldrende fra et andet europæisk land. Du rejser med din klasse og mødes med jeres venskabsklasse, som også har været på besøg på efterskolen. Du kommer helt tæt på en anden kultur og får nogle unikke oplevelser

Udveksling

Udveksling med andre unge er en stor del af Rejsby Europæiske Efterskoles DNA. Omkring ti gange om året har vi besøg på efterskolen. De seneste år har vi blandt andet haft besøg af unge fra Italien, Tyskland, Tyrkiet, Letland, Spanien, Frankrig og Holland.

På Rejsby er skoleårets tredje rejse en udvekslingsrejse: Det betyder, at vores elever ved skoleårets begyndelse får at vide, hvilken europæisk venskabsskole, de er blevet valgt til at være udvekslingspartnere med, og så udveksler vi med dem to gange i løbet af skoleåret. Som regel besøger de os i løbet af  april, og så rejser vi i klasser ud til dem i maj måned.

Hvad siger eleverne om rejserne?

“Det bedste ved rejsen til Holland var at bo ved Kyrana og mødes hendes familie og venner,” siger Anneli fra 9.a

“Vi fik mange kulturelle oplevelser og jeg lærte, hvordan folk i Letland lever,” siger Johan fra 10.b

“Selvom jeg ikke er god til spansk, og familien ikke var god til engelsk, så lykkedes det os at kommunikere. Jeg havde lyst til at blive længere i Spanien. Da vi sagde farvel var det med kram og kindkys,” siger Michelle fra 10.i

“Det var helt utroligt at se de mange tulipanmarker i foråret i Holland. Det glemmer jeg aldrig,” siger Jens fra 9.a.

“På en måde var det alt, jeg havde forventet, og samtidig kunne jeg aldrig have forestillet mig, hvordan rejsen til Italien ville være. Det var helt særligt,” siger Trine fra 10.c

“Turen til Istanbul er det mest spændende, der nogensinde er sket for mig,” siger Mai fra 10. a

“Jeg så smuk natur og fantastisk arkitektur i Ungarn,” siger Mathias fra 9.b

Formålet med udveksling

Formålet med vores udveksling er at lære vores elever om kulturforskelle, og dermed være med til at nedbryde fordomme. Vi tror på, at vi ved at nedbryde grænser og afstande mellem vores elever og andre europæiske unge, er med til at ruste vores elever til at begå sig i et mere og mere globalt samfund.

Et centralt element på vores udvekslingsrejse er, at eleverne gennem rejserne til de forskellige europæiske lande får oplevelser, fællesskaber og erfaringer, der er medvirkende til at skabe en større international bevidsthed hos den enkelte.