Dyrk din indre verdensborger og få globalt udsyn

International politik ér bare mere spændende end dansk politik, og hvis du vælger profilfaget International Politik får du mulighed for at blive endnu klogere på den politisk verden og alles dens finurligheder.

I International Politik, ser vi på, hvordan international og global politik hænger sammen, og hvordan linjerne bliver lagt for morgendagens samfund. Vi dykker naturligvis også ned i højaktuelle begivenheder. Vi arbejder undersøgende med oplæg, debatter og øvelser. Når man fordyber sig i international politik, får vi også sat et spejl op for vores eget land.

Kort sagt: Ved at sætte sig ind i brændpunkter rundt om i verden, bliver du klogere på Danmark og dansk politik.

I International politik vil du blandt andet komme til at arbejde med følgende områder:

Verdens brændpunkter

Vi kommer rundt i verden og undersøger nogle af de konflikter, der er ved at opstå og nogle af dem, som har stået på i årtier. Bliv klogere på de enkelte konflikter, og få en forståelse for resten af verdens positionering i forhold til disse konflikter.

Præsidentvalget i USA

Når verdens mægtigste land i november 2024 skal vælge leder, er vi selvfølgelig med. Lær det amerikanske politiske system at kende og forstå det amerikanske valgsystem. Hvilke emner optager amerikanerne og hvem vinder kampen om svingstaterne?

Magtbalance og international verdensorden

Hvem sætter egentlig den internationale politiske dagsorden? Hvordan ser verden ud fra andre perspektiver end vores vesteuropæiske? Hvordan ser morgendagens verdensorden ud?