Vi indleder samarbejde med Asylsyd

Kommunikationsansvarlig 03/03/2020

Nyt ugentligt kulturmøde: Rejsby Europæiske Efterskole indleder samarbejde med ungdomsklub på asylcenter

Vi er glade for at kunne fortælle, at vi har indgået et samarbejde med Asylsyd i Hviding.
Samarbejdet med asylcentret går ud på, at en gruppe af deres beboere fremadrettet vil besøge os hver tirsdag aften til aftensmad kl. 17.30 og efterfølgende aktiviteter. Hver gang vil en gruppe af vores elever deltage.
Formålet med samarbejdet er at nedbryde fordomme, blive klogere på hinandens kulturer og samles om fælles aktiviteter.
“Vi håber, at samarbejdet kan bidrage til en øget forståelse for hinanden, hvor vi kommer fra, og at vi i virkeligheden måske ikke er så forskellige,” siger viceforstander Alex Mason, der er tovholder på det nye samarbejde.
Samarbejdet er også i direkte tråd med vores efterskoles profil og ambition om at oplyse vores elever om den verden, vi lever i.

Læren om efterskoleform og kerneværdier

På Asylsyd har de en ungdomsklub, hvor beboere i aldersgruppen 10-17 år dagligt kan komme og deltage i forskellige sociale aktiviteter. Det er forskellige unge fra denne klub, der ugentligt vil besøge os på efterskolen.
Ud over de sociale og kulturelle kompetencer, som vi håber, samarbejdet kan give, ser efterskolen også en mulighed for at lære de unge fra Asylsyd om efterskoleformen og nogle af kerneværdierne inden for efterskoleverden,” siger Alex Mason og fortsætter:
“Det er for eksempel fællesskab, demokratisk dannelse, og at alle – uanset etnicitet og kulturel baggrund – har muligheden for at gå på efterskole,” siger Alex Mason.
Hvis børnene og de unge fra Asylsyd opnår asyl, er forhåbningen, at vi har åbnet deres og deres forældres øjne for, at efterskole er en mulighed. En mulighed, som vi tror på – i høj grad – kan bidrage til en god integration i det danske samfund.

Tæt samarbejde med lokalsamfundet

På Rejsby Europæiske Efterskole betyder det meget for os at samarbejde med og have et nært forhold til vores lokalsamfund.
Vi lever efter devisen om at have en åben skole, som lokalsamfundet føler sig som en del af. Vi prioriterer bl.a. lokale råvarer til madlavningen, vi afholder flere gange om året fællesspisning for byens borgere, vi inviterer i løbet af skoleåret byen til foredrag og mærkedage, og vi har en ugentlig arbejdsformiddag for byens pensionister. Og nu samarbejder vi også med Asylsyd, som ligger i nabobyen et par kilometer nord for os.
”Vi glæder os til at få besøg første gang på tirsdag,” siger viceforstander Alex Mason.