Naturen er unik og UNESCO verdensarv

Kommunikationsansvarlig 18/04/2023

Rejsby Europæiske Efterskole er netop blevet partner med Nationalpark Vadehavet, som er UNESCO verdensarv.

Foto: Lars Gejl

Nationalpark Vadehavet er et fredet naturområde, hvor tidevandet stiger og falder to gange i døgnet, og det kribler med liv i vandet og i luften. Det er landets største nationalpark, og det består af kystområder, Vadehavet, sandbanker og marsk.

Naturområdet er et kæmpe spisekammer for dyr, og omkring 10-12 millioner trækfugle bruger det som rasteplads, når de er på vej til og fra deres yngleområder. I foråret og i efteråret kan man se naturfænomenet sort sol, når store stæreflokke samles for at gå til ro for natten.

Vadehavet er i kategori med Great Barrier Reef

Det er ikke nemt at få et natur- eller kulturområde på den internationale UNESCO verdensarvsliste. Lige nu er der kun 209 naturområder på listen. Heriblandt Great Barrier Reef, Galapagosøerne og Kilimanjaro National Park. I 2014 kom den danske del af Vadehavet på den prestigefyldte liste.

Rejsby Europæiske Efterskole bruger aktivt Nationalpark Vadehavet i undervisningen, så eleverne og skolens venskabsklasser fra andre europæiske lande får store oplevelser i den vilde natur, der omgiver skolen.

Vadehavscentret, østerssafari og shelters

Efterskolen besøger bl.a. Vadehavscentret, som giver et indblik i trækfuglenes rejse fra Arktis til Afrika, og hvordan mennesket historisk har brugt Vadehavet til alt fra hvaljagt, pirateri og landbrug.

I valgfaget science er eleverne på østerssafari på Rømø, og de indsamler forsøgsmateriale i naturen.

Nogle elever løber også i det naturskønne område i deres fritid. Indimellem er der også mulighed for udendørs overnatning i shelters i nationalparken, når det er weekend.

Nu, hvor efterskolen er blevet partner med Nationalpark Vadehavet, vil underviserne få adgang til flere kurser og undervisningsmateriale om den unikke natur, der findes lige uden for efterskolen. Eleverne vil derfor i endnu højere grad komme til at benytte de mange muligheder, som nationalparken byder på.

Nationalpark Vadehavet og UNESCO

• Nationalpark Vadehavet er den største nationalpark i Danmark, og naturområdet har været UNESCO verdensarv siden 2014.
  • 10-12 millioner fugle bruger Vadehavet som spisekammer.
  • Vadehavet er fyldt med snegle, sandorme, muslinger, alger, krebsdyr, sæler og marsvin.
  • UNESCO står for ’United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation.’
  • UNESCO arbejder for at bevare kultur og natur, der har enestående værdi for menneskeheden.