Karsten Friis opsiger sin stilling som forstander på Rejsby Europæiske Efterskole

Kommunikationsansvarlig 29/04/2024

Efter 23 år på Rejsby Europæiske Efterskole – de seneste fem år som forstander – har Karsten Friis valgt at opsige sin stilling for at søge nye udfordringer. Han skal være ny forstander på Vrigsted Efterskole, som er for elever med læse- og skrivevanskeligheder.

Rejsby har altid været meget mere end en arbejdsplads for mig, men tiden er moden til, at hvis jeg skal prøve noget andet, så er det nu. I 23 år har skolen været en uforglemmelig del af mit liv, og jeg er enorm stolt over at have været en lille del af verdens bedste europæiske efterskole. Strømmen af store og små oplevelser har sammen med vildt dygtige kollegaer, en engageret bestyrelse og 3000 skønne elever, gjort arbejdslivet til en drøm.

Det er altså ikke noget internt, der gør, at jeg nu søger nye udfordringer. Jeg kan ikke sætte ord på min taknemmelighed over den tillid, som har givet mig mulighed for at være her. Min første handling efter at have afleveret nøglerne bliver at melde mig ind i skolekredsen” siger Karsten Friis.

Skolens bestyrelse blev informeret om Karsten Friis’ opsigelse søndag aften og medarbejderne mandag.

Vi har været meget glade for samarbejdet med Karsten gennem årene, og vi ønsker ham det bedste i hans nye job. Vi har været samlet i bestyrelsen, og vi har haft en god drøftelse om, hvordan vi går fremtiden i møde, så vi er fortrøstningsfulde og forventningsfulde,” siger bestyrelsesformand Jens Germann.

Hvad så nu?

Karsten Friis tiltræder sin nye stilling pr. 1. juli 2024. Opsigelsen berører dermed ikke skolens nuværende elevhold. Planlægningen af det kommende skoleår fortsætter ligeledes uforandret.

Bestyrelsen vil nu alliere sig med en ekstern konsulent i forbindelse med den kommende ansættelsesproces, som skal hjælpe med at finde den rette forstander. Indtil da vil viceforstander Mikkel Baldersbæk Nielsen fungere som konstitueret forstander.

”Vi har en god struktur på skolen, så vi er helt trygge ved, at vi nok skal føre skolen godt videre. De opgaver, der skal løses, er der en god plan for, og vi er mange, der står klar til at gøre vores ypperste for at blive ved med at drive en aktuel og meningsgivende efterskole, ” siger viceforstander Mikkel Baldersbæk Nielsen.

Bestyrelsen takker Karsten Friis for et godt samarbejde og en fremragende indsats på Rejsby Europæiske Efterskole og ønsker ham alt det bedste fremover i sin nye stilling.

Nu venter en spændende proces.

For yderligere oplysninger kan følgende kontaktes gennem skolen:

• Bestyrelsesformand, Jens Germann
  • Viceforstander, Mikkel Baldersbæk Nielsen