Coronavirus: Skolen lukker + andet info

Kommunikationsansvarlig 13/03/2020

I forbindelse med regeringens udmeldinger vedrørende udviklingen af coronavirus onsdag aften er Rejsby Europæiske Efterskole – ligesom landets øvrige uddannelsesinstitutioner – lukket fra på mandag den 16. marts.
Vores elever fik besked til aftenkaffen onsdag aften, og de tog det alle meget pænt. Elever såvel som personale er selvfølgelige ærgerlige over, at der vil gå mindst 14 dage, før vi igen kan samles som et elevhold.
Siden onsdag aften er vores elever blevet hentet hjem løbende. På nuværende tidspunkt er der stadig en lille gruppe elever tilbage på skolen, som vil blive hentet inden for de næste timer.

Fjernundervisning

Selvom skolen er lukket, skal eleverne stadig undervises. Det kommer til at foregå via online fjernundervisning. Dagen i dag bliver for ledelsen og personalet brugt på at forberede og skemalægge de kommende uger, så eleverne senest i eftermiddag vil kunne se et skema for fjernundervisningen. Undervisningen begynder på mandag.
Undervisningen struktureres sådan, at eleverne får et skema, de skal følge hjemmefra. Underviseren i det enkelte fag vil sidde klar i det “virtuelle” klasseværelse og guide og hjælpe eleverne med de forskellige opgaver, indtil timen er ovre, og den næste begynder.
Situationen er selvfølgelig ikke optimal for hverken elever eller medarbejdere, men når det nu engang er, som det er, føler vi os godt rustet til, at undervisningen kan foregå på denne måde:

• Både elever og undervisere er vant til at bruge forskellige digitale platforme i undervisningen og til lektier og afleveringer
  • Eleverne har fra skoleårets start alle fået samme computerprogrammer, som fjernundervisningen kommer til at foregå over.

Rejsby Europæiske Efterskole er en faglig efterskole, og vi tror på, at denne løsning vil sikre, at vores elever i denne periode, fortsat vil modtage undervisning af høj kvalitet.

Kommende informationsmøder for interesserede elever og forældre

De kommende informationsmøder er aflyst på ubestemt tid. Vi finder på nuværende tidspunkt det ikke at ansvarligt at gennemføre de planlagte informationsmøder, hvor konceptet er, at flere familier besøger os samtidigt.
Hvis I vil sikre jer en plads på et kommende elevhold hos os, har vi i denne periode gjort det muligt, at I kan skrive jer op, og så have mulighed for at få indmeldelsesgebyret tilbage, hvis I på et senere tidspunkt fortryder. Tilmeldingen vil altså ikke være bindende, men den vil sikre jer en plads.

Skoleårets tredje rejse:

Skoleårets tredje rejse er aflyst i sin planlagte form: Eleverne skulle have rejst i deres klasser til syv forskellige destinationer i Europa i slutningen af marts måned. Disse rejser gennemføres ikke. Vi arbejder målrettet på at finde en alternativ løsning, så vores elever stadig kan opleve glæden ved at rejse sammen. Når vi har noget på plads, vil det blive meldt ud.

Vil vil løbende holde jer opdateret.