18-årige Sara bruger sin vinterferie på at være frivillig på Rejsby Camp

Kommunikationsansvarlig 15/02/2023

Sara elsker at få andre til at smile, og hun er frivillig på Rejsby Camp for at give deltagerne en uforglemmelig uge. Men hun deltager også for at genopleve sin egen tid på efterskolen.

De fleste gymnasieelever overvejer nok ikke at bruge deres vinterferie som frivillig. Men der skiller 18-årige Sara Tilgaard Michelsen sig ud. Det er nemlig anden gang, hun vælger at være frivillig i uge 7 på Rejsby Camp, der er for unge, der vil snuse til efterskolelivet på Rejsby Europæiske Efterskole.

”Jeg elsker atmosfæren på Rejsby. Det er fedt at være med til give et godt indtryk til kommende elever. Men det er også for min egen skyld, at jeg er frivillig til campen. Det er et minde, der bevares ved at komme tilbage. På en måde oplever jeg min egen efterskoletid igen,” fortæller Sara.

Sara er frivillig sammen med to andre tidligere elever, Cecilie og Caroline. De sover på efterskolen og hjælper til, hvor der er behov for det. De laver mad, vasker op og de er kontaktlærer for hver deres elevgruppe, hvor de sørger for, at alle trives. Sara elsker at se, hvordan deltagerne blomstrer op, når de er på efterskolen:

”Det er helt vildt den udvikling, der sker med dem. I begyndelsen er de generte, og jo længere tid der går, jo mere åbner de sig op. Nu er der gået tre-fire dage, og de er allerede tæt knyttede. Så kan de tænkte på, hvor tæt de kommer på hinanden, når de går på efterskolen i ét helt år,” siger Sara.

Tilbage i 2019 deltog Sara Tilgaard Michelsen selv i Rejsby Camp, inden hun begyndte på efterskolen i 9. klasse. Hun blev så glad for efterskolen, at hun fortsatte i 10. klasse.

Efterskolen var et vendepunkt for Sara

”Skolen har givet mig værktøjer til, jeg er blevet mere selvstændig, og jeg har fået en større glæde i livet. Der var nogen, der troede på mig. Det manglede jeg,” fortæller Sara.

I dag er Sara Tilgaard Michelsen ved at tage en to-årig studentereksamen på STUK i Toftlund, og hun bliver student i sommeren 2024. Når hun ikke går i skole, har hun travlt med at passe sine tre job. Hun arbejder på Shell, hun er lukkeansvarlig i 365 og hun er barnepige.

”Jeg kan godt lide at arbejde med mennesker og få folk til at smile. Jeg elsker at være social og hjælpe andre, og så har jeg brug for at lave noget praktisk. Arbejdet gør, at jeg fungerer bedre i skolen,” fortæller hun.

Det er små to år siden, at Sara stoppede på efterskolen, og hun synes, det er sjovt at følge med i, hvordan skolen udvikler sig.

”Siden jeg gik her, er det kommet nye lærere, og der er mere fokus på den grønne omstilling. Der er også kommet en bålhytte og solceller. Det er sket mange gode ting,” fortæller hun.