Coronavirus: 3. rejse gennemføres ikke

Kommunikationsansvarlig 10/03/2020

Vedrørende vores tredje skolerejse og coronavirus:
Den seneste uge har situationen udviklet sig meget. I går (mandag) er vores nuværende elever og deres forældre blevet informeret om, at vores kommende tredje rejse ikke bliver gennemført. Rejsen skulle have været påbegyndt tirsdag den 24. marts, men grundet den alvorlige situation er det ikke forsvarligt at gennemføre rejserne, der skulle have været gået til syv forskellige europæiske destinationer.

Følgende brev er sendt til forældre:

Kære forældre
Fredag morgen havde vi ikke hørt fra den spanske og tyske skole, men det har ændret sig i løbet af weekenden. Vores samarbejdsskole i München er i dag blevet lukket ned. Besøget er derfor aflyst.
I dag har vi ligeledes modtaget en besked fra den spanske og den ene tyrkiske skole, som gerne ser, at vi tager beslutningen om ikke at besøge dem. De to italienske skoler er lukket ned, og udenrigsministeriet fraråder alle rejser til Carpi. Den franske skole har fået forbud mod at rejse ud, og det er mere end tvivlsomt, om vi får lov til at besøge dem. Efter regeringens udmelding fredag er det nu ikke kun et spørgsmål, om vi kan besøge nogle af skolerne, men at vi ikke kan forsvare at rejse med den lokale interaktion, som rejsen bygger på.
Risikoen for at vi medbringer smitten den ene eller anden vej er en faktor, som vi ikke kan ignorere. Vi har overvejet forskellige alternativer i den samme uge, men med den nuværende situation vil det ikke være fornuftigt at gøre noget lige nu. Eleverne har fået beskeden i forbindelse med morgensamlingen, og de er både skuffede og triste over beslutningen. For personalet er det at rejse med eleverne altid et højdepunkt på året, så skuffelsen er også stor hos os. Vores kalender er tætpakket, men vi vil gøre alt for at give eleverne en anden oplevelse. De dage hvor vi skulle have været afsted bliver i første omgang konverteret til almindelige skoledage. Mandag den 23. marts er en skemafri dag, og det holder vi fast i, så I ikke skal aflyse tandlægetider o.l.. Vi er underlagt stramme regler for tilrettelæggelse af vores skoledage, men vi regner med forståelse i undervisningsministeriet for den ekstraordinære situation.

Med venlig hilsen Rejsby Europæiske Efterskole
Karsten Friis